tisdag 6 maj 2014

Del I

Del I
Hej hopp!! Jag har försökt uppdatera 3 gånger nu, men det har försvunnit varje gång... Hoppas denna gången fungerar.
Tänkte jag skulle ge er en liten uppdatering på vad jag har gjort de senaste 6 veckorna. Jag har verkligen haft fullt upp och inte varit hemma nästan något, så jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg allt. Jag tror också att förra uppdateringen skulle vara vecka 10 och 11, inte 9 och 10. 
Just nu ligger jag i sängen och kollar på ett Morden i Midsummer- avsnitt, ett av de gamla. Så himla bra!! 
Kan inte fatta att jag nu bara har 5 veckor kvar är i USA. Nu när jag kollar tillbaka på tiden så har det gått så himla fort! 

Men sista uppdateringen var dagen innan jag åkte till Mexiko, så jag ska väl börja där. 

Vecka 12
Så lördagen den 15 Mars träffades vi ungdomar i ungdomsgruppen utanför kyrkan kl 07.00 på morgonen för att åka i tre vita minibussar ner till Mexiko. Vi körde hela dagen och sedan så stannade vi i en kyrka utanför LA där vi spenderade natten mellan lördagen och söndagen. På söndagen fortsatte vi ner mot Mexiko, och vi korsade gränsen runt lunchtid.Så fort vi korsat gränsen till Mexiko så började fattigdomen. Jag har aldrig tänkt på att Mexiko är så fattigt, men det var det verkligen. Det var första gången jag någonsin sett fattigdom på det sättet. Vid 16.00 tiden kom vi fram till barnhemmet där vi skulle spendera 6 dagar. Det första som slog min när vi kom till barnhemmet var att det var ett lyckligt barnhem. Färgglada byggnader, glada barn och snälla medarbetare. Barnen verkade trivas väldigt bra och det hade nog haft tur som hamnat där.
Barnhemmet hade 125 barn, i alla olika åldrar. Alla barn var så söta! De hade en byggnad med små små barn i. Den yngsta lilla tjejen de hade var 6 veckor gammal. Hon måste ha blivit lämnad där direkt efter att hon föddes. Det var så härligt att se alla barnen leka och se att de hade det bar och att de var glada. Men det gjorde också ont i hjärtat av att tänka på att dessa barn  bilvit övergivna. 
Barnhemmet fungerade dock som en stor familj. Med de som startade det fungerade som mamma och pappa till all barnen. Det var häftigt att se att ett par bara gav upp sitt liv i USA för att flytta till Mexiko och ta hand om ett barnhem. Det var 25 år sedan de flyttade, och de har bott på barnhemmet sedan dess. Häftigt att se deras kärlek för alla barnen.
Så på måndagen och tisdagen hjälpte jag till att måla två hus, och på kvällarna åt vi mat och hade lägereld och bara pratade. 
Vi hade väldigt kul när vi höll på att måla, vi målade på varandra ungefär lika mycket som vi målade på huset skulle jag säga... 
Eftersom Mexiko inte är ett särskilt utvecklat land så fanns det ju inte några vanliga avlopp som vi är vana vid, så vi fick inte spola ner papperet i toan utan var tvungen att lägga det i en hink bredvid. Äckligt!! Och om man råkade slänga i papper i alla fall så fick stå och fiska upp det med en kvist... Äckligt! Men jag var ganska äcklig när jag kom hem igen i övrigt, för duscharna var ett skämt! Det var som om någon stod och skvätte lite vatten på dig. Så att tvätta håret var ju i princip omöjligt... 
På onsdagen gick jag och några till och grävde ut grunden för ett hus som skulle byggas på barnhemmet. Det var såå varmt! Men det var ganska kul, att få ta i fysiskt och känna att man verkligen hjälpte till med något. 
På eftermiddagen åkte vi in till en liten stad som låg utmed havet. Det var väldigt mysigt! Vi köpte lite typiska mexikanska saker och sedan åkte vi och åt, innan vi åkte tillbaka till barnhemmet. 
På torsdagen klev vi upp vid 3.30 för att åka till en gammal soptipp där folk nu bodde. Vi åkte till en liten kyrka som var byggd mitt bland all skrot och vi hjälpte till att servera frukost till de som inte kunde få tag i mat själva. Många av de som bodde där dog innan de han fylla 45 år, dels på grund av brist av sjukvård och mat, men också för att de bodde på en soptipp som hade massor med farliga ämnen i luften och i marken. En del av de som bodde där jobbade på stora fabriker till stora företag, såsom Samsung bl.a. och de stackarna jobbade 10 timmar om dagen, tjänade 35 kr under hela dagen och var sedan tvungna att betala taxi för 25 kr för att komma hem. Man förstår ju att det inte riktigt är ett hållbart sätt att leva. Men det som slog mig, och alla vi som var där var att de som kom och åt var så tacksamma. Vi gav dem lite mat, och de var tacksammare än vad vi skulle vara om vi fick en bil. Det var så häftigt att vi fick göra något som betydde så mycket för dem. Efter soptippen åkte vi till ett ställe och åt och sedan köpte vi glass. Det är nog bland den godaste glassen jag någonsin har ätit!! Så god! Efter det åkte vi tillbaka till barnhemmet och jag fortsatte att måla på husen. Det var väldigt kul att måla, för det gav oss mycket tid att prata med varandra, vilket var toppen för mig för jag kände att jag kom många av dem mycket närmare än vad jag varit innan. 
På fredagen så packade vi ihop våra saker och åkte hem. När vi kom till gränsen så blev jag lite orolig. Jag visste att någon någon gång hade sagt till mig att om jag nu skulle lämna USA under mitt år som utbytesstudent så myste jag ta med mig ett särskilt papper så att jag kan bevisa att mitt visum är äkta. Men jag hade frågat om de trodde att jag skulle behöva det pappret, och de sa nej, så jag tog aldrig med det till Mexiko. Det var inga problem att lämna USA och komma in i Mexiko utan det, men det gick inge vidare att försöka komma in i USA utan det.... Så vi fick åka till ett speciellt ställe av tullen där de frågade mig frågor och kollade mitt pass. Jag började gråta, mest för att jag skämdes eftersom min minibuss blev fast i Mexiko ett tag, men också för att jag var rädd att de skulle skicka hem mig till Sverige. (Jag vet att de inte kan göra det, en ändå). Men de kollade mitt pass och jag antog att det såg bra ut, för efter bara 20 min fick vi åka in till USA. Natten mellan fredagen och lördagen spenderade vi utanför LA igen, fast i en annan kyrka än på vägen ner. Hela lördagen körde vi hela vägen hem till Chico och vi kom hem runt 16.00. På vägen hem stannade vi på toa typ 100 gånger kändes det som... 
När jag kom hem så slängde jag mina grejer i tvätten och hoppade in i duschen och efter det åt vi middag här hemma och bara tog det lugnt. 
Söndagen var en toppendag! Jag klev upp vid 9 och gick ut och sprang, efter det skypeade jag med Emanuel och efter det kom Rachel över och vi åt lite lunch. Efter det åkte jag och Rachel till upper park och vandrade. Det var så vackert! Allt var så grönt och sol var jättevarm. Vi drog till Tbar och köpte med oss dricka och gick sedan till One mile och pratade ett tag innan hon körde hem mig igen. När jag kom hem satte jag mig ute och sydde ett mobilfodral och bara hänge i solen. Senare på kvällen tog jag cykeln och cyklade på en cykeltur och efter det gick jag ut och gick med Jack. Det var verkligen en toppendag! 

Vecka 13
Veckan som följde var som vanligt måndag, tisdag och onsdag. Young life på måndagen, Youth group på tisdagen och så var det ju friidrottsträning varje dag efter skolan. 
Men på torsdagen gick jag hem från skolan efter lunch och Cydni, Connor, Emily, Ryan, Tom, Kristy och jag hoppade in i bilen och vi körde till Yosemite, som är en av USAs nationalparker. Vi stannade på vägen för att köpa med oss lite kaffe och sedan fortsatte vi att köra. Vi kom fram till stugan runt 18.00 tiden och det var så mysigt! Stugan vi hyrde låg lite utanför nationalparken, men i en skog som kallas The Redwoods och stugan var jättefin! Connor, Cyd och jag gick ut direkt när vi kom fram och gick och kollade lite i skogen runtomkring. När vi kom tillbaka åt vi pizza och efter det satte vi oss alla i soffan och kollade på film. 
På fredagen gick vi upp tidigt och åt frukost, efter det åkte vi in till nationalparken. Vi åkte runt med bilen på förmiddagen och så massa vattenfall och massa coola och vackra ställen. Efter lunch bestämde vi att vi skulle vandra upp till det största vattenfallet, som för övrigt är världens 5:e största vattenfall. Sagt och gjort så började vi vandra uppåt. Det tog oss ungefär 5 timmar att komma hela vägen upp till toppen. Men oj vilken utsikt vi hade!! Så himla vackert!! Och högst där uppe rakt över vattenfallet var det tre stycken som hade spänt upp en lina som de gick balansgång över. Över världens 5:e största vattenfall!! De var helt galna!!! 
När vi vandrat hela vägen tillbaka ner till bilen så åkte vi hem till stugan igen. Vi badade badtunna och åt hemmagjorda hamburgare. De bästa! Vi kollade på film senare på kvällen och åt kakor. 
På lördagen sov vi länge allihop. Vi åt frukost och sedan åkte vi ner till en flod och Hammocked. Det var så härligt. Att bara ligga i en hammock, bredvid en flod och bara njuta av naturen. Efter det åkte vi till den naturbevarade delen av The redwoods- forest där vi gick och kollade på massa stora och gamla träd. Väldigt häftigt! När vi kände oss klara med skogen åkte vi hem till stugan och jag gick ut och sprang och sedan skypeade jag med Emanuel och pappa. Efter det badade vi badtunna och sedan åt vi middag. Efter middagen grillade vi smores i öppna spisen och efter det gick jag och la mig. Men runt midnatt så vaknade jag av att de höll på att leva om ute i vardagsrummet, så jag gick ut för att kolla och det var för att det snöade. Snö för oss från Sverige är ju inte så exotiskt, men har man bara bott i Chico hela sitt liv så är det det. Vi gick ut i snön och sedan badade vi badtunna när det snöade. 
På söndagen packade vi ihop våra grejer och vi åkte hem till Chico igen. 
När jag kom hem så plockade Erika upp mig och vi åkte och handlade och bara hängde. 

Vecka 14
När jag kom hem på söndagen visste jag att jag bara skulle vara hemma i 8 dagar innan det var dax för mig att åka till Las Vegas för att träffa Sara och Linus. 
På måndagen var det Young life, träning och plugg som gällde. På tisdagen kom Erika och plockade upp mig efter träningen och vi åkte till Peets Coffee och vi satt där och pratade ett bra tag innan vi åkte hem till henne där vi fortsatte att prata och sedan bakade vi en kaka som blev ganska misslyckad, fast ändå god. 
På torsdagen efter träningen hade vi Campainers och efter det åkte jag hem och pluggade. 
På fredagen efter träningen kom jag hem och duschade och efter det åkte jag, Pia, Erika och Annabelle och åt på Tbar och sedan gick vi och såg filmen Noha på bio. Jag blev ganska besviken på den filmen faktiskt. Trodde den skulle vara hur bra som helst men det var den inte. 
På lördagen sov jag länge och efter det tog jag hand om min tvätt och började fixa med grejer som jag ville att mamma och pappa skulle ta med sig hem sedan när de kom. Jag var lite sjuk på lördagen, hade lite feber och så så på eftermiddagen var jag för trött för att faktiskt gå ut och göra något, så Pia kom över och vi bara hängde hemma hos mig och pratade och kollade på film. När hon hade dragit gick jag ut och badade bubbel pool och efter det började jag att kolla på The Devil Wears Prada, men jag somnade innan den tog slut. 
På söndagen hade vi "The finer things" men istället för att sitta inne när det var så härligt väder så bestämde vi oss för att åka till Table mountain och vandra och ha picknick. Så det var vad vi gjorde. Table mountain är typ ett berg eller kullar som har jättestora ängar med massa fina vildblommor på toppen. Vi åt och vandrade och partade och hade det allmänt mysigt. Vi gick er till en liten bäck och ett vattenfall och det var så vackert! Vi hittade salamandrar som vi tog upp och höll i handen. Efter att jag kom hem efter Table mountain hoppade jag in i duschen och sedan drog jag och Connor iväg till Small group. Vi åt middag och pratade och bara hänge, och sedan hade vi fika ute på gräset i trädgården. Det kändes så mycket som vår!! Början av april, solen lyser och fika i trädgården. Och eftersom jag inte skulle vara i skolan de följande 3 veckorna så hade jag inga läxor jag behövde göra just den kvällen, så vi bestämde oss för att kolla på Captain America. Jag kom hem runt 22.00 tiden och då gick jag och la mig. 

På måndagen hade jag skola som vanligt och sedan träning såklart. Efter träningen var det Young life och efter det åkte jag hem och packade mina sista grejer till min resa. 

Nu tänker jag gå och sova, fortsätter med del II när jag kan! 
Hoppas ni alla har det bra där hemma! Nu är det bara 5 veckor kvar tills vi ses igen!!!
KRAM! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar